top of page

å spørre
spør
spurte
har spurt
spør!

En nytt konsept gir naturlig

mange spørsmål.

Her samler vi svar

på det dere lurer på

  • Er det problemer med tapte varer og tyveri?
    Alle butikker er i utgangspunktet utsatt for tyveri. I tillegg er det varer som kan forsvinne på andre måter, og enten komme til rette igjen eller ikke. Det kan vi ikke komme utenom, men vi har et løpende bevisst forhold til å begrense dette til et minimum. Vi har mindre problem med tyveri enn andre butikker, og vi har gjort flere tiltak for at det ikke skal bli noe problem og at salgsvarer skal være så trygge som en praktisk kan få det i butikken. I tillegg opplever vi at våre selgere har mindre "tap" ved å selge hos oss enn ved å selge på nett, hvor svindel er utbredt og økende. Vi opplever derfor at selgeres varer er trygge i vår butikk. Vi ønsker å beholde den gode stemningen med hyggelig kunder og selgere, og ønsker å byge sikkerheten på andre ting enn mistenksomhet. Derfor er tiltakene subtile og vi har få påtrengende tiltak. Skulle noe forsvinner vil en iht. vilkårene ikke få dette dekket, og det er flere grunner til det: - Vi kan ikke vite om selgeren selv har tatt varen med hjem, eller aldri satt den inn i butikken. Det ville gjort oss svindelutsatt fra en annen side, spesielt da det ville vært vanskelig å finne den riktige verdien - Varen kan komme bort utenom tyveri, enten midlertidig eller permanent. Det ville derfor vært vanskelig å skille på tapte varer og eventuelt stjålne varer. Tapte varer klarer vi normalt å spore opp dersom selger har fulgt vår anbefaling for merking av varen. Vi ser at ikke alle følger anbefalingen og at det derfor ville blitt mange vurderinger om hvorvidt den enkelte ting skulle erstattes. - Leie og provisjon er beregnet med tanke på kostnadene ved butikkdriften uten kompensasjon for bortkomne varer - det ville vært langt dyrere om vi skulle ha tatt inn slike kostnader i prisene - Standardvilkårene i markedet er like på tvers av alle som driver tilsvarende som oss - De fleste av våre selgere ønsker denne modellen Noen av våre tyveriforebyggende tiltak (det er i tillegg noen tiltak vi ikke offentliggjør her for å ivareta sikkerheten): Lukeskap for poser, sekker og vesker: Vi har lukeskap som kunder kan benytte til å oppbevare sine bagger, poser ol. mens de handler i butikken. Vi skilter at en ikke ønsker vesker/bagger/poser i butikk Vi scanner ut alle varer som selgere sjekker ut: Da finner vi varer som de har glemt å hente, hva som er midlertidig bortkommet og om de eventuelt har fått med seg andre sine varer. Lokalets utforming og synlighet: Hylleløsningen, oppsettet mm. er laget for å gi økt synlighet gjennom butikken. I tillegg er det løpende vurderinger om å ominnrede for å øke dette ytterligere. Ansatte: Vi har i perioder ekstra bemanning for å kunne være rundt i lokalet, o vi har rutiner som sørger for å øke sikkerheten mtp. tapte og stjålne varer. Kameraovervåkning: Butikken har kameraovervåking, både kameradekning som er for ansattes oversikt over butikken (som kunder også kan se at vi har) og kameradekning som er skjult for at ikke de som speider skal kunne kartlegge om det er blindsoner. Det er ingen blindsoner, utenom der lovverket hindrer overvåkning. Varealarm: Vi har alarmbrikker som alle selgere kan benytte. Vi anbefaler det på varer over 400,-, men en kan fritt merke varer over 100,- med alarmbrikker om en ønsker det. Da bør den henge så synlig at de i kassen ser den enkelt, da en normalt bruker varepris for å vurdere om en skal lete etter alarmbrikke. Det er ikke optimalt for kjøper om den utløser alarm med varer som er betalt, og derfor er det satt denne anbefalingen. Låsbare skap: Vi har låsbare skap som en kan selge verdisaker fra. Merkelapp og varebeskrivelse: Når vi scanner ut varer bruker vi varenavn/varebeskrivelse som selger har angitt til å sjekke om det er riktig vare og riktig prislapp. Det er velkjent fra andre butikker at noen forsøker å bytte prislapp med en rimeligere vare, og dersom varebeskrivelsen ikke er tydelig nok så vil våre ansatte ikke kunne finne slike feil. Det kan også hende at noen forsøker å kjøpe flere ting på samme prislapp (f.eks. som ett sett) dersom det ikke er tydelig merking på alle varer som selges hver for seg. I tillegg mister varer sine prislapper fra tid til annen. Vi forsøker å søke opp varen, men om vi ikke finner den ved varesøk settes den til side til selgere eventuelt finner den igjen der. Selgere må derfor sjekke "lost and found" for å at varer som vi ikke klarer å finne riktig prislapp ikke ender opp med å bli donert bort iht. vilkårene. En oversiktlig varemengde Vi ønsker å holde god orden og oversikt i butikken, og at varer ikke står uhensiktmessig lenge stille i hyllene. Derfor ønsker vi at selgere følger våre restriksjoner og anbefalinger om vareantall og riktig plassering av varer. Det gir oss bedre mulighet til å følge opp butikken løpende, inkludert å legge merke til avvik i en hylle eller ved en vare.
  • Hvorfor heter dere Lupn?
    Vi ville finne et navn som var kort og fengende, men som representerer alt vi er. Vi er en markedsplass som skal sette varer i sirkulasjon. Når noe sirkulerer så går det i Loop, og en vare som sirkulerer er i loopen. Vi er også stolte Egersundere, og Egersundere er ikke alltid like stødige på engelsk. Så da gikk vi i en litt fonetisk dialektretning. Derfor ble det Lupn. Smak litt på det, så ser du snart hvorfor navnet ble det det ble.
  • Hvordan selger jeg ting i butikken deres?
    Før: 1) Booker en plass for å selge (reserver en hylle, en enkeltplass eller et antall samtidige varer for perioden du ønsker) 2) Registrerer du varene dine i "butikken min" - Legg in informasjon - Bestem pris (les gjerne vår tips om prissetting) 3) Gjør varene klar for slag. Noen tips er: - Vask ting og stryk gjerne klær som skal selges - Utfør vedlikehold som skal gjøres regelmessig, som f.eks. impregnering - Gjør enkle reparasjoner - IKKE kamufler skader, feil ol. Under: 1) Dagen salget starter tar du varene med til butikken, du printer ut etiketter, merker varene og setter de på anvist plass. 2) Vi ordner alt i butikken, selger varene dine for deg og gir en helhet til dine og andres kunder som gjør at du selger mer. - Har du egen hylle er det lurt å sjekke denne innimellom, slik at den er så ryddig og presentabel som du ønsker. 3) Fyll på etterhvert som ting selges - vi sender deg informasjon om salg og du kan følge salget "live" i "butikken min" 4) Du kan ha oppslag på hyllen iht. retningslinjene, og du kan styre prisen på enkeltvarer og sette tilbud på hele hyllen. Etter: 1) Når salgsperioden er over rydder du ned hyllen og usolgte ting. Vi har flere ordninger for å prøve å selge unna "restene" 2) Du vil motta en sluttavregning etter salgsperioden. Vi foretar oppgjør løpende, og noe salg er gjort opp underveis i salgsperioden.
  • Hva er Lupn
    En markedsplass hvor selgere møter kjøpere. Vi presenterer varene til kjøpere og håndterer salgstransaksjonen. På den måten ligner vi litt på finn.no og litt på en gjenbruksbutikk. Men vi skal bli noe annet og noe bedre. Butikken har derfor også reperasjonstjenester, lokalmat, overskuddsvarer og andre aktiviteter, tjenester og varer som supplerer butikken. Da skaper vi en helhetlig arena for bærekraftig og fremtidsrettet virksomhet som blir bedre i sum. Butikken deler vi avdelingene Barn og baby, Klær og tilbehør og Ting og tang. Avdelingene har sine egne underkategorier som sorterer varene på en kundevennlig og oversiktlig måte.
  • Hvorfor Lupn og ikke finn.no?
    Finn har gjort mye for sirkulering av varer i en digitalisert verden. Rubrikkannonser i papiraviser tjente er formål, men var forbeholdt mer verdifulle ting som var verd annonsen. I tillegg var det båtblad, bilblad ol. for kjøp og salg av spesielle varer. Finn.no gjorde det håndterlig å tenke videresalg fremfor å kaste eller lagre noe en ikke skulle bruke lenger. Men finn.no er ikke skapt i den tiden vi lever nå, og det er flere ulemper. Vi opplever bla. at det på finn - preges av en kultur hvor det er løse avtaler og brutte avtaler - er vanskelig å avtale visning og få sett varen uten at den plutselig var solgt mens en var på vei - enten overprises fordi det alltid skal prutes, eller underprises for å dumpe noe - og begge deler ødelegger for sirkulering av varer - er vanskelig å få respons av selger tidsnok. Da gjør en kanskje en ny avtale, og da har en plutselig to avtaler - noen er masete og krever svar ASAP, andre svarer ikke på allverdens tid - varer reiser langt, enten i post-system eller med privat frakt. Når det genererer reising ville ofte nye varer hatt mindre miljøpåvirkning. Men for all del - finn.no passer fortsatt best til mye. De må ha en stor plass i sirkuleringen av varer også videre. Men vi skal arbeide målrettet for å være et bedre alternativ for mange varegrupper i det lokale markedet.
  • Hvorfor Lupn og ikke Facebook
    Å selge på Facebook kan ha noen fordeler, men også mange ulemper. Vår erfaring er at: Det er ustrukturert og rotede - det er vanskelig å finne det du trenger og være sikker på at du får kjøpe det. Når mange plutselig vil kjøpe, må velge åpent hvem som favoriseres. Det er ikke åpent, og ting kan skje på PM eller venner av selger kan by opp i auksjoner uten at en vet det. Det er vanskelig å vite før en "forplikter seg" om varen er slik den ser ut på bilde eller om den er pyntet for salg. En må eksponere seg åpent, hvor hele gruppa både ser aktiviteten din, det du selger, det du byr på og det du kommunisere i gruppa. En gir Facebook kontroll på hvordan de informerer andre og deler at du deltar aktivt på Facebook. Når ikke alle er komfortable med å selge og kjøpe på denne måten, så vil en miste både både kjøpere og selgere/varer en kunne hatt om en solte på en annen måte

Har du et godt spørsmål, eller et godt svar som burde være med her?

Takk for innsendingen din!

bottom of page