Nyttig å vite
når du handler hos oss
I butikken handler du direkte med den som selger varen,
og vi håndterer salget på vegne av den enkelte selger.
Alle varer er merket for at vi skal kunne spore det og fordele riktig salg til riktig selger. Vi kan ikke selge varer som har mistet prislappen, og som vi ikke kan gjenfinne i systemet. Ellers sier prislappen alt som er relevant, og selger kan merke den med øvrige kommentarer om det er feil eller annet du bør vite.
Salget skjer iht. vilkårene våre, slik at det blir en ryddig og forutsigbar handel for deg, for selger og for oss.
Nyheter hver eneste dag
Hos oss selger folk alt mulig, og vi har daglig hyller som bytter selgere.
Derfor er butikken unik hver eneste dag og hver gang du besøker oss.
Kom gjerne innom ofte, og se spesielt etter hyller og varer merket med "nyhet".
Unike varer - benytt sjansen når du finner noe
Noen ting er det flere av i butikken, men oftest er det bare den ene. Derfor er det litt annerledes hos oss enn hos en nyvare-butikk.
Våre beste handletips for at gjenbruk skal bli et godt førstevalg
-
Når den ene er solgt, er det ikke "bare å skaffe en til"
-
Finner du noe - kjøp det! Du vet aldri når du får sjansen igjen.
-
Ble det ikke så nyttig som du tenkte kan du alltid "reselge" det
-
-
Når noe ikke er riktig størrelse, farge etc. - Let videre, du finner det nok!
-
Vi har mange "nestenlike" varer i alle stiler og størrelser, og det er gode sjanser for at noe like fint og i rett størrelse henger i en annen hylle.
-
Betjeningen ser over butikken jevnlig, og har ofte oversikt nok til å peke deg i riktig retning
-
Betjeningen kan søke etter varer i systemet. Når selgere gir gode navn på varene er det enkelt å finne en oversikt til deg.
-
-
Sjekk innom ofte for å få med deg de beste kjøpene
-
Sjekk ut hyller og varer merket med "nyhet", "tilbud" ol.
-
Når selgere priser ned varer (rabatt eller ny pris) går det ofte fort unna,
-
Det som er på tilbud, er priset lavt eller er en spesielt salgbar ting går så fort ut at en må være heldig eller innom regelmessig for å ikke gå glipp av de gode kjøpene
-
-
Følg oss i sosiale medier
-
Vi poster nyheter og tilbud i butikken, og en kan ta direkte kontakt om en ønsker å kjøpe det.
-
-
Vi kan dessverre ikke følge nyvarebutikkene sin praksis med åpent kjøp
-
Vi sender selgere salgsoppgjør jevnlig, og de kan allerede ha fått sluttoppgjør når en ville returnert noe
-
Dessuten vet vi ikke hvordan varen så ut når den
-
g har derfor en reslag-mulighet i stede for en returmulighet
-
og det er ikke praktisk mulig med åpent kjøp.
-
-
Er det helt i orden og virker som det skal?
-
Selgere skal vite at det er i orden og salgbart før de legger det for salg
-
Selges noe med avvik, så skal prisen reflektere det. En skal kommentere det på merkelappen om det ikke er åpenbart når en ser på tingen.
-
Du ser over varen før du kjøper den, og kjøper den som den er
-
Vi kan hjelpe deg med å teste elektronikk ol.
-
Dersom det skulle være avvik som dukket opp senere, pleier selger og kjøper hpndtere dette helt fint seg imellom
-
Selger har bestemt sin pris
- lik den eller ikke, men den kan ikke prutes på.
-
Det er flere gode grunner til det, bla.
-
Det bygger en kultur vi ikke ønsker i butikken
-
Kundene vil ikke kunne stole på prislappen, og uforutsigbarheten blir for stor.
-
Vi skal respektere hva en selger ønsker for sin ting, og ikke hva hver enkelt kunde kunne ønske å få den for.
-
Selgere som ønsker å gå ned i pris for å selge raskere kan sette ned prisen eller ha tilbud på varene sine
-
Det er en helt umulig administrativ oppgave dersom en skulle inngå i pruting og formidling av bud.
-
-
Hva tenker du om prisen på varen?
-
Normalt har ulike selgere og ulike kjøpere forskjellig forståelse av "prisen", og prisene varierer ofte på like ting på tvers av selgere.
-
Selgere kan vite noe du ikke vet - som forklarer hvorfor det koster mer
-
Du kan vite noe selgere ikke vet - som forklarer hvorfor det bør koste mindre
-
Vi veileder mange selgere i prising av varer, og oppfordrer til å prise så slik at de får et godt salg, men ønsker også at de får en rettferdig pris for ting de selger videre. Alternativet er kanksje at de lagrer det videre fremfor å selge det videre.
-
-
Hva ligger bak prisen?
-
Selger har bestemt hva de ønsker, og vet det kan bety at det ikke selges om de ønsker for mye igjen.
-
Du ønsker kanskje at det kostet mindre, og du vet kanskje om noen som har lavere pris. Men det er heller ikke sikkert du er kunden selger har valgt å prise varen sin for - Kanskje de vil beholde det om de ikke får nok igjen?
-
-
Hva betyr prisen for salget til selgere?
-
Noen selgere oppleves som "rimelige" og noen som "dyrere" enn en selv forventer. De som tenker på gjennomsnittskunden når de setter gjennomsnitsspriser får ofte mest igjen for salget.
-
I noen perioder blir helhetsinntrykket feil, og da påvirkes alle. Kjøpere kan f.eks. tenke at det er "for dyrt". Selgere kan tenke at det er liten vits å selge sine kjekke ting fordi kjøpere skal ha det "for billig". Dette arbeider vi løpende for å kompensere for og jevne ut i en god helhet.
-
Vi prøver å beholde et godt samlet inntrykk av butikken, og kan fjerne varer som ødelegger den samlede opplevelse og luker ut ukurante varer (hvor prisen ikke er realistisk og hvor det påvirker andre selgere negativt at varen er i butikken). Unntaksvis tar vi ut selgere som påvirker helheten vesentlig, og som ikke justerer seg etter vår veiledning.
-
Reservere / holde av ting?
Selgere har varene hos oss for at de skal selges, og derfor begrenser vi hvordan en kan holde av ting for at en av mange kjøpere skal få "tenkt seg om"
-
Betalte ting kan legges av i butikken
-
Ut neste dag vil vi kunne ta varen i retur og du vil få tilgodelapp på beløpet
-
Henting må uansett skje innen 3 dager, eller innen avtalt tid. Varer som overligger fristen og ikke hentes som avtalt, doneres til "I Loopen" sitt donertsalg
-
-
Ubetalte ting kan etter avtale parkeres i kassen/på anvist sted. Vi rydder bort ca. 12:00 og 18:00.
-
Er den ikke solgt, så kan den fortsatt være i butikken og for salg om du ikke rakk fristen
-
Har en ikke kjøpt varen innen dette ryddes varen tilbake i butikk
-
Dette gjelder også ting reservert via mail, "klikk og hent", innlegg i sosiale medier ol.
-
Reklamasjon/klage
-
Du kjøper varen slik den er, og vi oppfordrer til å prøve varen i butikken og sjekke den for feil og mangler får du kjøper den
-
Vi har også bedt våre selgere om å teste varene og sjekke for feil og mangler
-
De skal kun selge hele og fungerende ting
-
Varer ed avvik fra forventet stand og funksjon skal merkes med kommentar på prislappen og det skal vise igjen i prisen.
-
-
Skulle det være behov for å klage på noe ved varen og handelen, så vil vi formidle kjøpers kontaktinformasjon til selger. Denne skal iht. vilkårene ta dialogen videre med kjøper. Lupn er ingen part i dette, og en vil ikke ta en rolle i å løse slike tvister.
Bytting?
Vi har ikke åpent kjøp - det er ikke realistisk å kunne tilby dette innenfor den typen butikk vi driver. Men vi har en fiffig løsning som langt på vei gir det samme - du kan jo bare videreselge den igjen i butikken. Ta med varen tilbake til butikken, sammen med kvitteringen, så henger vi den til salgs igjen i felleshyllene våre. Når den selges får du en tilgodelapp på beløpet.