top of page

Prising og merking av salgsvarer

Merkelapp

Alle varer skal merkes med merkelapp fra oss. Den får du i kassen når du sjekker inn, eller fyller på med varer. Der står selgers beskrivelse av varen, selgernummer, hylleplassering, pris og varenummer/strekkode. Dersom denne ikke er på varen, vil handlende ofte gå forbi varen og de i kassen vil ha problemer med å selge varen din. Det øker også sjansen for feil, med enten feilsalg i kasse og tapte varer. Derfor er det viktig at lappen festes skikkelig, og på et synlig sted.

Pris

Du velger selv pris på varen din. Den reflekterer hva du ønsker for den, men bør også være forankret i hva du kan forvente å få for den ila. din salgsperiode. En kort salgsperiode krever av og til en noe lavere pris, mens en over en lengre periode kan møte flere kjøpere som synes den har en høyere verdi.

Kunden din bestemmer hva den synes din vare er verd og om den vil kjøpe den, men det er mange "typer" kunder. Vi har et konsept som har rom for alle handlende, både de som jager billige bruktvarer og de som leter etter mer verdifulle bruktvarer. Noen kunder kan betale mer enn nypris for å få noe som er brukt. Andre handler brukt av andre grunner. Derfor må en vurdere hvor mye en vil gå ned i pris for å få en rask handel, mot hvor mye en ønsker å få igjen for den verdien en faktisk selger videre.

Den riktige prisen er uansett den du kan være fornøyd med å selge for, og den som en antar at noen vil kunne kjøpe den for. Husk at andre selger samtidig som deg, og de gjør sine vurderinger av pris. Da vil liknende varer ofte sammenlignbes av kjøpere. Men når de andre har solgt sin liknende vare, så er neste kunde  

Prisen henger sammen med

  • Merke - merkevarer har en høyere bruktverdi enn lavprismerker

  • Stand - ny eller nybrukte varer har en høyere bruktverdi enn slitte tiung med feil og mangler

Men vi arbeider med å få nok innsikt til å kunne gi noen mer treffsikre anbefalinger etterhvert, og vi oppgraderer løpende butikken for å kunne selge varer mer treffsikkert til de enkelt kundene. 

Varebeskrivelse på merkelapp

Her beskriver selger varen sin. Dette er informasjon som kunden forholder seg til, og en bør få frem det viktige med varen i beskrivelsen. Når ting mister merkelappen sin vil vi normalt søke etter riktig vare i systemet vårt. Har en gitt varen en informativ beskrivelse så vil vi ofte kunne finne det igjen og printe ut ny lapp. En god beskrivelse kan være f.eks. "Bukse Cubus sort dongeri str. 128 (mrk:2)" eller "Puslespill Løvemotiv72 brikker Larsen puzzles (mrk:5)" eller "Bok "Tørst" av Jo Nesbø ISBN: 9788203361661 (mrk:1)"

Vi har tatt inn tydelige identifikatorer på varen, slik at vi vil kunne søke den opp enkelt og få den tilbake for salg i butikken. I tillegg kan kjøpere enkelt se etter relevant informasjon, og bedre forstå hvorfor du har satt den prisen du har valgt for varen din. 

Varens kvaliteter og varens stand

Ovenfor har vi også tatt inn en kommentar fra selger om stand på tingen, iht skalaen vår fra 1-6. Dette er tatt inn i en parantes og merknad/stand slik: (mrk:x)

Hvis vi ikke kan finne den enkelt i systemet, så settes varen i "lost and found". Da må selgere sjekke her først, dersom de savner en vare som skal være i butikken. Finner selgere sin vare her, så vil vi kunne printe ut ny lapp og sette den for salg igjen.  

 

I tillegg kan hylle og varer merked med tilgjengelig materiale i butikken for størrelse ol. 

Varer skal også påføres relevant informasjon om kvalitet, slitasje ol. og kjente avvik og feil. 

En benytter et fargekodesystem for denne merkingen, og varens prislapp merkes med tilleggsinformasjon på fargekodet lapp og skriftlig påført informasjon om avvik og årsaker til vurderingen. Varen prises iht stand/slitasje og avvik skal normalt prises inn i vareprisen. 

bottom of page