top of page

 Hvordan presentere varene? 
Våre 5 beste tips

​Både varer og hylleoppsett medvirker til godt eller dårlig salg. Dersom en selger enkeltvarer i felleshyller så vil en være bundet av våre føringer og kunne påvirke mindre enn om en har egen hylle. Samtidig krever det mindre oppfølging fra deg dersom du ønsker å maksimere salget. 

1. Presenter en vare som er forberedt for salg og står i stil med prisen du selger for
Rengjør, fiks småting og gjør gjerne noe litt ekstra ut av tingene dersom du ønsker å få mest mulig igjen. En skal uansett vaske og forberede varen før en tar den til butikken, slik at den ikke fremstår skitten, ødelagt eller uhygienisk. 

 

Vi har utstyr som en kan låne eller leie i butikken, som teppe/møbelrenser ol. Det er også verktøy, lim, luftpumpe, utbedringslakk for småreparasjoner mm., og mulighet for både selger og handlende til å teste varene.​

 

Du kan også gi tingene litt premium forarbeid, som å impregnere teknisk tøy, teller brikkene i et puslespill, lappe og sy små hull, desinfisere leker, rense festklær eller smøre opp en sykkel. Gi gjerne en kommentar på merkelappen din om dette, slik at kjøper ser verdien av det. 

Det kan også være lurt å samle flere småting i pakker. Da får du ikke får for mange varer å holde styr på, du får raskere solgt ting som kan høre sammen. Det kan f.eks. være poser med leker, sett mer servicer, sett mer verktøy, kasser med barneklær eller lego ol. Vi har flerbruksemballasje til dette i butikken som du kan benytte.   

Merk varene med størrelse og andre merkeordninger vi har i butikken. Merkelappen kan benyttes til kommentarer du ønsker å gi, og det er mulig å legge ved utskrift av mer utfyllende informasjon. Se ellers våre tips om merking (pkt 5) og prissetting.
​​​

2. Presenter en ryddig hylle med riktig varetrykk
Sett opp en pen hylle, som ikke er overfylt og hvor folk kan bla i varer og få oversikt. Hold den vedlike og etterfyll etter behov. Vil du variere fra standardoppsettet, så kan hyllene utstyres forskjellig. Vi har hyller som en kan sette inn eller ta ut, eller en kan sette inn ekstra klesstang/heng. Vi har hyller for å presentere ting face-front, eller en kan sette flere ting samlet. Dersom du ønsker mindre egeninnsats har vi tjenester du kan kjøpe for å sikre daglig rydding og tilsyn, etterfylling ved salg og andre ting som gjør det enkelt å sikre at hyllen fremstår best mulig gjennom salgsperioden din. 



​Se på din hylle og nabohyllene på litt avstand
- ville du valgt å stoppe ved din hylle?
En eksklusiv hylle med eksklusive varer kan presenteres annerledes enn en lavpris hylle med blandede ting som skal selge fort. Vil du henge ting etter farge, eller mikse tilfeldig. Skal buksene henges, eller brettes og legges på en hylle? Bruk øynene dine, våre eller en tilfeldig forbipasserende. Ville du stoppet ved din hylle og kikket nærmere, ja da vil nok andre også det. 


3. Sett gjerne opp plakater og skilt på hyllen.
Du er velkommen til å henge opp informasjon om hva hyllen inneholder (f.eks. merker, størrelser, prisområde, type klær ol.). Hver hylle har oppslagsplass tilsvarende 1 A4-ark, og en kan velge om det skal være flere mindre oppslag eller samlet på ett ark. Vi har noen standard skilt og merkelapper du kan låne, eller du kan ha egne. Vi ser spesielt at en hylle som treffen en kjøper på stil, størrelse ol. kan selge mye til en og samme kjøper. 


4. Salgsplakat / tilbud
Vi kan også merke hyllen med salg om du ønsker å gi en rabatt på tingene dine i en periode. Du kan velge mellom 25% og 50% rabatt. Merk at rabatten da gjelder for alle varer du har registrer på samme booking, og at du må ha en ekstra booking hvor vi flytter over de varene som ikke skal inkluderes i rabatten. 

Du kan også endre ned prisen på enkeltvarer i selgerportalen, og merke for hånd med f.eks. "-25%" på prislappen på varen. Du regner da ut hva prisen inkludert rabatt vil bli, og setter ny pris i systemet til denne ferdig rabatterte prisen. I kassen vil vi se at prisen varen går inn til er det samme som oppgitt pris og rabatten du har skrevet på prislappen. 

 

5. Merkelapp og varemerking

Merk varene med størrelse og andre merkeordninger vi har i butikken. Dyrere varer utstyres med alarmbrikke. Merkelappen kan benyttes til kommentarer du ønsker å gi, og det er mulig å legge ved utskrift av mer utfyllende informasjon. God informasjon trygger både deg og kjøper. 

Noen ting kan ha nytte av en utfyllende beskrivelse, og takst/verdiestimat, ol. kan også legges ved. Det er enkelt å skrive ut informasjon fra gode kilder på nettet. ​

Du som selger erklærer i vilkårene at du selger en testet og fungerende vare, kun med de unntakene du angir på merkelappen, eller som er så åpenbare at en uansett ser de når en ser over varen. Derfor er det viktig at du tester ting før salg, og kommenterer det som er relevant.

 

Tips! Ta gjerne et bilde av merkelappen med kommentaren din, og skriv gjerne i varebeskrivelsen "SE MERKNAD".

 

En kan selvfølgelig selge varer med kjente feil og mangler, så lenge det er tydelig informert om og så lenge prisen reflekterer det. Ingen ting skal fremstilles som i bedre stand enn det er for å villede kjøpere, og helt defekte ting kan kun selges dersom varebeskrivelsen inneholder "DEFEKT/DELEBRUK".

 

Varer med feil som vi oppdager, hvor feilen ikke er kommentert i varebeskrivelse/merkelapp eller prisen tydelig reflekterer det, vil bli tatt ut av butikken og satt på vent til selger ordner dette. 

bottom of page