top of page

Hvordan prise salgsvarene dine? Våre beste pristips

Enkelt fortalt er den riktige prisen den som får ting solgt

  • Kjøper må ville kjøpe den og du må kunne selge den

  • Kjøpere kan kanskje velge andre alternativer, så hvorfor velge deg?

  • Er det andre ting som påvirker etterspørselen når du skal selge?

  • Ville du kjøpt den for den prisen du vil selge den for?​

​​​1.   Hva er det verd? - Svaret finnes i summen av mange hensyn:​

  • Hva mener kjøper om pris?

    • Det mange kjøpere vil betale for den 

    • Det få kjøpere vil betale for den, dersom den rette kjøperen finner den 

  • Hva mener du om pris?

    • Det du MÅ ha igjen for å selge den 

    • Det du ØNSKER å få igjen for den

  • Hvor unikt eller standard er det du selger?

    • Spesielt lite brukt?

    • Merkevare eller standardvare?

    • Samlerverdi el. som øker verdien?

    • Andre ting i butikken kjøper kan bruke til det samme? 

  • Kan du gjøre noe for å få folk til å ville betale mer hos deg enn hos andre?

    • Husk at noen må ville kjøpe den og du må ønske å selge den

    • Det kan også 

    • Ville du kjøpt den for den prisen du vil selge den for?​

2.   Kjøpere og konkurrenter

Det er flere som ønsker å selge til de samme kundene - disse kan du tenke på som de som konkurrerer om samme kunde

  • Pris er et av mange grep en kan vinne kunden med

  • Presentasjon er en annen måte å overbevise kunden på - leverer din vare eller din hylle mer tillit? Mer ekslusivitet?

  • Synlighet kan gi god effekt, og en kan bla. markedsføre hyllen sin i sosiale medier for å øke synligheten av sine ting for salg

  • Relevans er viktig, og en etterspørselen beveger seg i sesonger og andre trender. Utdaterte modeller/farger ol. fra merkevarer må kanskje anses som standardvarer? Ski selger ikke godt om sommeren, nesten uansett hvor lavt du priser det.

 

  • Tilgjengelighet er et annet - i Lupn treffer selgere mange andre kunder enn øvrige bruktmarkedsplasser. Vi er en spennende butikk, med relevant plassering og relevante åpningstider. 

  • Noen konkurrenter du må forholde deg til

    • Andre selgere i Lupn-butikken​

    • Bruktbutikker lokalt og regionalt

    • Bruktmarked og messer

    • Digitale markedsplasser

    • Privatsalg mellom bekjente

    • Nyvarer, spesielt i perioder med agressive priskampanjer og store rabatter

    • Mindreforbruk, når mange i perioder har behov for å redusere forbruk, bla. gjennom å kjøpe færre ting. Det sammenfaller ofte også med at flere har behov for å selge unødvendige ting, og brukttilbudet går opp, mens etterspørselen går ned. 

3.  Hva er salgsambisjonen?

Vil du selge raskt og selge ut det meste, eller vil du sitte igjen med mest mulig for det du ender opp med å ha solgt?

Lav pris selger ofte raskere - men ikke alltid!

Vi anbefaler selgere til å bruke våre referansepriser for veiledning. De gir noe veiledning i hva som selges for hvor mye, og hvor fort det selges. 

Så kan du gjerne legge ned prisen for å selge raskere, eller opp prisen om du selger noe mer unikt og spesielt, eller vil ha mer igjen pr. ting, fremfor samlet salg.

4.   Hva er det faktisk du selger?

God som ny, pent brukt eller slitt, skitten og bare litt nytte igjen?​ Kanskje litt banalt, men en må selvfølgelig prise varen etter kvalitet/slitasje, og andre ting som gjør din vare mer eller mindre ubrukt, brukt eller oppbrukt. 

Bruk gjerne våre referansepriser. De gir anbefalinger for varer på generelt nivå, så kan selger juster opp og ned iht. kvaliteten på det en selger. Men logikken er alltid den samme, dårligere enn andre bør være billigere enn andre, bedre enn andre bør være dyrere enn andre. 

Gjennomsnittlig ting?

Se for deg en ting f.eks. en ordinær genser fra en kjedebutikk. Nypris 400,-, men ofte på tilbud til 200,-​​

  • Helt ordinær

    • Gjennomsnittlig pris = ca. 100,- ​

  • Synlig slitt, har mangler eller defekter       

    • Juster ned -25% til -75%​ = f.eks. 35,-

    • ​Utslitt eller tydelig skitten og flekkete? = ! Kan ikke selges i butikken​​ !​​​

    • Husk at du betaler leie for salgsplassen. Det skader butikken, alle andre sitt og ditt salg om butikken fylles med "søppel" i kjøpers øyne. 

    • OBS! Ting solgt med feil/mangler SKAL prises ned og MERKES på prislappen med informasjon 

  • Bedre enn forventet?

    • Juster opp 25% til 50% = 125,- fordi den er ny med prislapp på

    • Dersom du har en vare som er mindre slitt, noe du er alene om å selge i butikken el., så kan du gjerne prise den litt opp. Det er mange grunner og mange nivåer av justering. ​

​​

Merkevare, "anonyme" merker eller lavprismerke?

  • Generelt merke = Gjennomsnittlig pris

    • For klær kan det være H&M, Cubus, Lindex, Dressmann

  • Merkevare = kr ?,-    

    • Merkevarer er også mer verdifulle på bruktmarkedet. Det kan være assosiasjoner til kvalitet og varighet, trender og sosiale aspekter, eller andre ting som gjør at noen merker koster mer og selger bedre i bruktmarkedet. 

    • For klær kan det være GANT, POLO RALPH LAUREN, mm.​​

  • Lavprismerke = - 50% til -75% iht. lik generell vare​

    • Lavprismerker bør reflekteres i prisen. Lavere kvalitet og holdbarhet påvirker hvor lenge kjøper kan regne med å bruke tingen, og lav nypris/hyppige tilbud reduserer også verdien betydelig. 

    • For klær kan det være Sparkjøp, importmerker, mm. 

​​

Ubrukt?   

  • Nye/ubrukte varer bør prises til ca. - 50% av nyvarepris

    • En kan i noen tilfeller legges nærmere nyvarepris dersom det er produkter som er vanskelig å finne på tilbud

    • En må i noen tilfeller legge seg lavere enn dette for å ta hensyn til at produktet er lett å finne på tilbud. 

  • La original varemerking henge på varen, slik at kjøper ser referanseprisen for nytt produkt. 

 

Prisen varen ender opp med vil derfor avhenge av hva som er gjennomsnittlig pris for den typen vare du selger, hvor mye en justerer opp og hvor mye en justerer ned. Når en vender seg til logikken går prisingen raskt. Derfor arbeider vi med å etablere en prisliste over gjennomsnittlige priser som en kan bruke som veiledning i sin prising. 

​​​

Da er du påmeldt våre nyhetsbrev fremover

Velkommen til en trivelig butikk, en god deal og en bærekraftig fremtid! 

I Lupn-butikken selger vanlige folk ting de har til overs.

Det kan være både ubrukt og brukt - men aldri oppbrukt.

I tillegg kan bedrifter og foreninger selge ting i butikken og på våre arrangementer.


De selger tingene sine til helt vanlige folk - både de som søker etter noe spesielt, og de som bare leter etter den gode shoppingfølelsen.

Vi ordner alt rundt salget, så det blir en enkel handel.

Åpningstider

Man-Fre:   10-19
Lørdag:     10-18
Søndag:     Stengt

Stengt:

Juleaften, påskeaften, onsdag før skjærtorsdag, samt bevegelige og faste helligdager.

Andre avvik annonseres Facebook

Kontakt oss

Tlf: 411 36 150 (butikk)

Lupn / Eikundarsund AS
Lindøyveien 8,
4373 Egersund,
Norge

vipps logo
visa-logo-800x450_edited.png
MasteCard logo
Pensopay logo

Lupn er en virksomhet under Eikundarsund AS, 932 941 570

Bank 3132 25 52567

©2024- Eikundarsund AS

bottom of page