top of page

Hvordan prise salgsvarene dine? Våre 5 beste pristips

​​​1.   Se for deg en pris du mener varen er verd for deg og kjøper

  • kjøper må ville kjøpe den og du vil ønske å selge den

  • ville du kjøpt den for den prisen du vil selge den for?​

2.  Hva er salgsambisjonen?

  • Vil du selge raskt og selge ut det meste, eller vil du sitte igjen med mest mulig for det du ender opp med å selge?

    • Legg varen litt ned i pris for å selge raskt og mye

    • Legg varen litt høyere i pris dersom du ønsker å få mer igjen for den enkelte tingen, selv om du da kanskje selger mindre

​​

3.   God som ny, pent brukt eller slitt, skitten og bare litt nytte igjen?​

       Kanskje litt banalt, men en må selvfølgelig prise varen etter kvalitet/slitasje.

​​

  • Helt ordinær?     Gjennomsnittlig pris

    • Fremstår den som forventet ut fra at den er brukt, ​

  • Synlig slitt, mangler eller defekter?      Juster -25% til -75%​

    • En kan selge med feil og mangler, men da bør det prises inn ved at varen prises ned. Spesielt viktig er det å merke ting som har skjulte eller lite tydelige feil når kjøperen ser på og vurderer varen. En skal kommentere feil i varenavnet og eventuelt med penn på prislappen. 

  • Utslitt, skittent og flekkete?      Juster minst -75%

    • Du kan gjerne selge ting som fremstår nærmest utslitt, med skader, flekker eller andre defekter, så lenge dette er tydelig for kjøper og en priser det inn. 

    • Det er flere grunner til at varen ikke er mye verd, men de kan fortsatt ha en nytte som deler for reparasjon av andre ting, eller som andre ting enn det opprinnelig var ment for. Noen kan f.eks. klippe bena av en hullete bukse for å lage en shorts..

    • Men husk at du betaler leie for salgsplassen, og det er ikke godt for verken butikken, ditt salg eler din lønnsomhet med hylla om den fylles med "søppel" i kjøpers øyne. 

  • Bedre enn forventet?      Juster opp 25% til 50%

    • Dersom du har en vare som er mindre slitt, noe du er alene om å selge i butikken el., så kan du gjerne prise den litt opp. Det er mange grunner og mange nivåer av justering. ​

​​

4.   Merkevare, "anonyme" merker eller lavprismerke?

  • Generelt merke?    Gjennomsnittlig pris

    • Dersom du har en vare som er et litt mer generelt merke bør du legge den litt gjennomsnittlig i pris

    • For klær kan det være H&M, Cubus, Lindex, Dressmann

  • Merkevare?     

    • Merkevarer er også mer verdifulle på bruktmarkedet. Det kan være assosiasjoner til kvalitet og varighet, trender og sosiale aspekter, eller andre ting som gjør at noen merker koster mer og selger bedre i bruktmarkedet. 

    • For klær kan det være GANT, POLO RALPH LAUREN, mm.​

    • Juster opp 50% til x% 

  • Lavprismerke?   

    • Lavprismerker oppnår dårligere pris eller dårligere salg ved høy pris, så din prising bør reflektere at varen har et merke som assosieres med lavere kvalitet/holdbarhet/pris

    • For klær kan det være Sparkjøp, egne merker hos kjeder ol.  

    • Juster ned -25% til -75%

​​

5.   Ubrukt?   

  • Vi får inn mange nyvarer som ikke passet, som en ikke vokste inn i allikevel, eller som at et utall andre grunner selges videre ubrukt/uåpnet/nytt . Disse kan du fint legge et sted mellom brukte varer og nypris, og merk gjerne varen som ny og ubrukt i varenavnet og la emballasje være intakt og originale merkelapper henge på. 

  • Juster opp 50% - 75%

​​

Prisen varen ender opp med vil derfor avhenge av hva som er gjennomsnittlig pris for den typen vare du selger, hvor mye en justerer opp og hvor mye en justerer ned. Når en vender seg til logikken går prisingen raskt. Derfor arbeider vi med å etablere en prisliste over gjennomsnittlige priser som en kan bruke som veiledning i sin prising. 

​​​

bottom of page