Generelle kjøps- og betalingsvilkår
-
Betalingsvilkår for oppgjør av alle mellomværende mellom kunder og Eikundarsund AS ("Lupn"), i Lupn-butikker og Lupn.no
Om vilkårene her
Versjon: (V1.0.4 / fra 28.02.2025)
Disse vilkårene regulerer betaling knyttet til kjøp av varer og tjenester kjøpt fra og solgt gjennom fysiske og digitale markedsplasser/ kanaler / butikker tilknyttet "Lupn" (inkludert oppgjør for kommisjonshandel på vegne av andre selgere). I tillegg gjelder andre vilkår som er publisert her, som bla. vilkår for salgsplass i butikken for private og næringsdrivende. De gjelder fra oppgitt dato og til nye vilkår publiseres her og ved oppslag i butikk.
Betaling og betalingsvilkår
I våre butikker tar vi kontanter (gyldige valører av norske kroner, samt eventuelle valutaer iht oppslag i butikk), samt en rekke kontantløse betalingsformer som BankAxept-kort, debet og kredittkort fra flere utstedere og Vipps.
I våre digitale kanaler er det kun kontantløse betalingsalternativer.
En kan også belaste kjøp og bookinger fra kundekonto hos oss.
-
Konto skal normalt ikke overtrekkes og begrenses derfor til innestående saldo.
- Leie og andre kjøp som betales forskuddsvis, skal gjøres opp kontant med kort, kontanter eller kontotrekk
- kjøpet er først gyldig når betaling er fullført
-
Det som skal betales etterskuddsvis vil fortrinnsvis motregnes kundekonto og fratrekkes i første salgsoppgjør.
-
Dersom det ikke er dekning for påløpte kostnader på "kundekonto" hos oss vil en fakturere beløpet iht våre vilkår. Fakturagebyr og eventuelle andre fordringsomkostninger tilkommer.
-
Fakturering, oppgjør for kjøp og "kundekonto"
Det skilles mellom betalinger som forfaller forskuddsvis, det som forfaller ved kjøp/kontant og det som forfaller etterskuddsvis.
"Kundekonto" er en mellomregning mellom inntekter og utgifter som kunden har hos oss, men en til enhver tid gjeldene saldo. Kontoen kan belastes ved bla.
-
Booking av hylleplass, forlenging mm.
-
Varekjøp i butikk
-
Begrenset til positiv saldo som ikke er beregnet for kommende oppgjørsutbetaling
-
Kan kun skje ved identifisering gjennom at kunden logger inn i "wecircle" og generer en QR-kode som scannes som betalingsmiddel for kjøp i kasse. Kunden er ansvarlig for å sikre sin konto mot urettmessig tilgang.
-
Fakturering:
-
Kun etter særskilt avtale (med daglig leder). Fakturagrunnlaget er normalt kvittering fra kassesystem, signert av den med signaturrett for kredittkjøpet og kjørt gjennom POS/Kasse som betalt med "annet"/"Manuelt" betalingsmiddel.
-
Eller ved forfalte krav, som underdekning på "kundesaldo" ol.
-
Normalt forfall ved fakturering 14 dager
-
Gebyrer for innfordring og fakturering, purring, inkassovarsel og inkassobehandling iht. regulering og maksimale satser
Forskuddsbetalinger skjer gjennom våre tilgjengelige betalingsløsninger, som f.eks.
-
Gjennom kontobelastning mot "saldo" hos oss
-
Med kontanter i POS/kasse (norske kroner - alle valører av sirkulerende utgaver)
-
Med gyldig gavekort eller tilgodeseddel utstedt av oss
-
Med kort/kredittkort i våre onlineløsninger og i POS/Kasse
-
Via Vipps - iht. anvisning
-
Via fakturering (kun etter avtale)
Normalt vil alle kontant- og etterskuddsbetalinger for kundekjøp som administreres/utføres av butikken belastes via kundekonto. Ved manglende dekning vil en normalt kreve oppgjør via Vipps. Andre alternativer kun etter avtale.
Gavekort og tilgodebevis
Vi utsteder tilgodebevis og gavekort for fremtidig bruk i butikk gjennom POS/kasse. Dette gjøres opp kontant, og kan også belastes "Kundekonto"
Merk at dette er et verdipapir som kunden er ansvarlig for å oppbevare riktig. Vi erstatter/reutsteder ikke tapt tilgodebevis/gavekort. Gyldighet fremkommer av dokumentet.