top of page

​​Du selger din ting "direkte" til din kjøper

​Vi administrerer butikken og han en kasse som håndterer at vi selger varer fra mange selgere til en kjøper. Det er en form for kommisjonshandel, og en vanlig modell i Danmark. Derfor er du selger av varen, og vi ordner handelen på vegne av deg og på de premisser du har satt for salget. Vi forhandler ikke med kunder på priser og vi må stole på at varen er så god som den presenteres som når den selges. Kunder kan ikke returnere ting som er kjøpt, og det er begrenset adgang til å klage på varer. Ved klage følger vi vilkårene våre og sender dere informasjon om hvordan dere kan ordne opp direkte med deres kjøper. 

Steg for steg - slik selger du ting hos oss

Før salg:

  1. Book salgsplassen du trenger for den perioden du ønsker (hylle eller enkeltvarer)

  2. Finn frem og forbered det du ønsker å selge fra start og det du vil fylle på med

  3. Forbered tingene for slag

  4. Registrer varene i portalen vår

    • Navn: Gi varen et navn. Det gir informasjon til kjøper og gjør det lett for oss å finne den igjen om prislappen forsvinner. Gjerne både hva det er + eventuell størrelse + eventuell farge og kjennetegn + tilstand (om den er slitt eller ny eller lignende) 

    • Pris: Gi varen den prisen du ønsker. Prisen vil påvirke salget, og prisen din avhenger av faktorer som kvaliteten på det du selger, hva andre selger like ting for, nypris og hvor raskt salg du ønsker

​​

Oppstart:

Møt opp i butikken og kassen når salgsperioden skal starte (datoen du får i bookingbekreftelsen, eller den siste åpningstimen dagen før salgsstart). En kan risikere at hyllen leies ut til andre om den ikke er sjekket inn til avtalt salgsstart. 

  1. Vi sjekker deg inn i systemet i kassen

    • Har du allerede registrert varer og priser printer vi ut prislapper/merkelapper til deg direkte​

    • Hvis ikke registrerer du først varene dine og prisen du ønsker, så printer vi etikketter til deg. 

  2. Hvis du ønsker viser vi deg hyllen din og veileder i videre forberedelser. Har du solgt hos oss før eller er selvhjulpet med informasjonen du har fått kan du ordne resten selv. 

  • Merk varene med prislappen du har fått utdelt - På klær ol så festes den på en bit kartong som festes til klærne, slik som merkelappene i klesbutikkene. For andre varer hvor lappen hefter bra og er synlig så kan den limes rett på tingen.

  • Klær henges på kleshenger og merkes med fargemerke for størrelse, og vi har damper tilgjengelig for å glatte plaggene

  • En setter alarmbrikke på varer som er kostbare (over ca 400,-) og hvor en finner feste for denne

  • Lag deg gjerne et skilt til hyllen din - Det kan være noen merker det er mye av, hvem det er klær eller ting for, størrelser ol. som gjør det enklere for folk å finne frem til din hylle​. Ta gjerne også med et av våre skilt for "ny hylle denne uken

  • Innred deg i hyllen din. Velg hvor mange hyller og klesstenger du ønsker. De beste hyllene er passe fulle, og hverken for tomme eller for overfylte. 

  • Henvend deg i kassen for å få anvist plass for inkluderte varer som du vil selge utenfor hyllen (store ting, verdiskap, andre kategorier, temahyller ol.)

Underveis:

  • Vent mens vi selger unna

  • Men husk å sjekke portalen for status på ditt salg

  • Ta gjerne turen innom for å følge opp varene dine, rydde eller endre i hyllen og fylle på mer ved behov og ved salg. 

  • Vil du booste salget?​

    • Har du priset varene for å selge mye og fort (billig), eller for å få mye igjen pr vare som selges? Kan du justere noen priser?

    • Kan du rydde og ordne i hyllen? Spør oss gjerne om hvordan vi tror du vil kunne selge mer

    • Du kan ha tilbud på tingene i hyllen din (25% eller 50% - gjelder for hele hyllen

    • Kanskje en plakat og mer informasjon ville hjulpet?

    • Kanskje noen varer 

  • Vil du forlenge reservasjonen?

    • Vær ute i god tid, så er sjansen større for at du kan bli i samme hylle og uten å måtte vente.

    • Er det fullbooket i butikken en eller flere av dagene du vil forlenge, så må du forlenge ved å gjøre en ny booking så snart det er ledig.

    • Vi kan oppbevare tingene dine i opp til 7 dager mellom salgsperiodene. Du trenger ikke å møte opp for å ta ned eller sette opp varene, og vi ordner systemet slik at det blir riktig. 

​​

Avslutning:

Pakk ned det som er usolgt, fjern plakater og merking på hyllen

  • Ta med kleshengere og varene med merkelapper​ til kassen

  • Vi sjekker ut deg fra hylla og varene fra butikken, fjerner alarmbrikker og ser at det som skal være med er kommet med. 

  • Vi håper du var fornøyd med oss og salget ditt, og vi håper å se deg igjen som både handlende og selger fremover. Vi tar gjerne imot ris og ros, og alt imellom - send oss en mail på hei@lupn.no

Summen av varer skaper butikken
- Felles innsats gir alle bedre salg

Innsatsen til oss i Lupn og utvalget til alle selgere får folk til butikken.
Men selger påvirker om den enkelte vare blir solgt. Derfor er det lurt å gjøre hyllen og varene mer salgbar enn gjennomsnittet, slik at de kundene som velger mellom like produkter, ender opp med ditt produkt. 

Prising

Pris er viktig for om varer selges, og hvor raskt de selges. ​

 

Jobben selgerne våre må gjøre er å sette en pris de er komfortable med å selge for, og som de tenker gjør at varen selges ila. salgsperioden en har. Noen priser bevisst lavt for å rydde unna mye, og noen bevisst høyere fordi de ikke trenger å selge unna de konkrete tingene med mindre de får nok igjen for tingen.

 

 

 

 

 

 


Vi i Lupn ønsker oss en fremtid hvor ting prises mer basert på den resterende verdien. Se for deg at du kjøper noe som fint varer i 5 år, men at "normal" pris for dette pent brukt er langt under 1/2 pris. Da er det fort enklere å beholde fremfor å selge, og da får vi ikke nok varer til å sirkulere i en loop. Men det er vår langsiktige innsats. Det viktige her og nå er at ting kommer i sirkulasjon.  
 

Hvordan prise salgsvarene dine?
Se våre 5 beste pristips her

Presentasjon

Presentasjonen av hver vare, de enkelte hyllene og kombinasjonen av varer i butikken, påvirker om hver enkelt og alle samlet får et godt salg. 

Selgere med egne hyller har mer kontroll og kan skille seg mer eller mindre positivt ut med egen innsats. Når en ikke overfyller hyllen, men har et passelig varetrykk, stopper flere ved hylla og handler mer. En kan ha oppslag og informasjon, og en kan sette sammen varer bevisst for å gi kunden kombinasjoner og sett. Kunder er forskjellige, men finner de en selger de liker, handler de ofte mer fra den samme hylla. 







Vi i Lupn arbeider mye og målrettet for å trekke handlende til butikken, og at vi får handlende på tvers av stiler, motivasjon for brukthandel og hva de trenger eller kan tenkes å kjøpe. Derfor har vi sesongvariasjon, kampanjer, nyvarer og andre ting i butikken, slik at helheten blir en attraktiv butikk for flest mulig handlende, også selgere sine bruktvarer. 

Hvordan presente salgbare ting?
Se våre 5 beste tips her

Timing

Sesong påvirker selvfølgelig hvor lettsolgt ting er og hvilken pris en kan forvente. men det er alltid noe salg på kryss og tvers av sesonger. 

Det som påvirker mest, både opp og ned på trafikken og handelen i butikken, er ofte tilfeldig. Vi ser at noen dager er mer handledager enn andre, og at de kan påvirkes av ferier, flytende røde dager, vær og arrangementer ellers.




 

 


Noen ganger er det så enkelt at en selger har en periode med lavere salg, fordi de kundene som har samme stil og størrelse ikke er innom akkurat den uken. I tillegg påvirker nyvarepriser og kampanjer, og en vare som er fornuftig priset hos oss kan plutselig være på tilbud hos en kjede. Av og til er det mange like ting i biutikken, med forskjellig pris. Da er det ofte at de billigste selges først, og de litt dyrere når det er færre like valg for kundene. Noen ganger går nyvarer opp i pris, og bruktvarer følger etter.
 
Derfor er en realistisk ambisjon, gjennomtenkte priser og en salgsperiode som er lang nok til å jevne ut tilfeldigheter viktig. Så kan en heller med litt flaks også få ekstra godt salg. 

(Vi anbefaler normalt minst 2 uker for kort til å jevne ut normale tilfeldigheter, og ser at en med 1 mnd vil treffe et godt gjennomsnitt av handlende

Hvor mye kan du forvente å selge?
5 eks på hva andre har solgt

Å selge hos Lupn

bottom of page