top of page

Når du selger hos oss

​​Din ting. Ditt salg. Din handel

Du eier tingen til den er solgt, den er ditt ansvar og du selger selger din ting "direkte" til din kjøper. Du eier den og kan ta den hjem når du ønsker. 

Vi administrerer handelen på dine vegne, og tilbyr en utstillingsplass til deg for dine varer - det er en form for kommisjonshandel. Slikt har de gjort det i Danmark i mange år, og det er en løsning som kommer mer og mer i Norge.

 

Derfor er du selger av varen, og vi ordner handelen på vegne av deg og på de premisser du har satt for salget. Vi forhandler ikke med kunder på priser og vi må stole på at varen er så god som den utgir for seg å være, og at den er salgbar når den er i butikken. Kunder kan ikke returnere ting som er tatt ut av butikken, og det er begrenset adgang til å klage på varer. Ved klage følger vi vilkårene våre og sender dere informasjon om hvordan dere kan ordne opp direkte med deres kjøper. 

Salgsprosessen
- steg for steg

Se mer i vår guide:

Vi styrer butikken og driver den
til det beste for summen av selgere

Summen av varene i butikken definerer butikken
- Felles innsats gir alle et bedre salg

Innsatsen til oss i Lupn sammen med utvalget til alle selgere får folk til butikken.
Men selger påvirker om den enkelte vare blir solgt. Derfor er det lurt å gjøre hyllen og varene mer salgbar enn gjennomsnittet, slik at de kundene som velger mellom like produkter, ender opp med ditt produkt. Når alle lager sine hyller best mulig, så blir det kanskje vanskelige å skille seg ut, men det blir enda flere kunder i butikken og salget blir bedre for alle. 

Prising
- Avgjørende for å ville selge,
og minst like avgjørende å ville kjøpe

Det er en jobb å finne en gjennomtenkt pris. En kan også gjøre det enklere ved å benytte våre veiledninger og prisanbefalinger. Pris er noe av det viktigste for om varer selges, og hvor raskt de selges. ​Noen priser bevisst lavt for å rydde unna mye, og noen bevisst høyere fordi de ikke trenger å selge unna de konkrete tingene med mindre de får nok igjen for tingen.

 

 


Vi i Lupn ønsker oss en fremtid hvor ting prises mer basert på den resterende verdien. Se for deg at du kjøper noe som fint varer i 5 år, men at "normal" pris for dette pent brukt er langt under 50% etter bare noen uker. Da er det fort enklere å beholde fremfor å selge, og da får vi ikke nok varer til å sirkulere i en loop. Men det er vår langsiktige innsats - Det viktige her og nå å sirkulere mest mulig

Se mer i vår guide:

våre 5 beste pristips

Presentasjon

- Litt ekstra innsats selger mye bedre

Presentasjonen av hver vare, hver hylle og totalen varer og hyller i butikken - alt påvirker hver selger sitt salg og det totale salget. 

Selgere med egne hyller har mer kontroll og kan skille seg mer eller mindre positivt ut med egen innsats. Når en ikke overfyller hyllen, men har et passelig varetrykk, stopper flere ved hylla - og handler mer. En kan ha oppslag og informasjon, og en kan sette sammen varer bevisst for å gi kunden kombinasjoner og sett. Kunder er forskjellige, men finner de en selger de liker, handler de ofte mer fra den samme hylla. 



 

Derfor har vi også felleshyller - der samler vi stiler, varetype, farger eller størrelser. Da blir det enkelt for folk å finne frem til det de spesifikt ser etter. Det skaper også noen soner med roligere inntrykk enn de blandede utleiehyllene kan få til. Det hjelper kundene til en bedre handleopplevelse, og det gir alle et bedre salg. 

Vi i Lupn arbeider mye og målrettet for å trekke handlende til butikken, og at vi får handlende på tvers av stiler, motivasjon for brukthandel og hva de trenger eller kan tenkes å kjøpe. Derfor har vi sesongvariasjon, kampanjer, nyvarer og andre ting i butikken, slik at helheten blir en attraktiv butikk for flest mulig handlende, også selgere sine bruktvarer. 

Se mer i vår guide:

Hvordan presente salgbare ting?
Se våre 5 beste tips her

Timing, relevans og kurans

- Det hjelper om det er noe mange liker og leter etter

Sesong påvirker selvfølgelig hvor lettsolgt ting er og hvilken pris en kan forvente. Men det er alltid noe salg på kryss og tvers av sesonger, og det kan være greit med noen ting i motsatt sesong. Men for helhetsinntrykket ønsker vi at butikken er mest mulig sesongrelevant, og felleshyllene bruker vi derfor til relevante ting, slik at noe må vente på hyllepllass til riktig sesong.  

Det som påvirker mest, både opp og ned på trafikken og handelen i butikken, er ofte tilfeldigheter. Vi ser at noen dager er mer handledager enn andre, og at de kan påvirkes av ferier, flytende røde dager, vær og arrangementer ellers.



 

Noen ganger er det enkelt å se hvorfor ikke alle solgte som forventet:

  • De visste kanskje ikke helt hva de realistisk kunne forvente, hverken av pris, salg eller innsatsen som krevdes for et godt salg. 

  • Deres salgsperiode var det ikke innom så mange med lik stil (og evt. lik størrelse) som du og dine ting.

  • Det var tilbud og kampanjeperiode hos nyvarebutikker, og alternativet for mange kunder var billigere nyvarer.

  • Det ble plutselig feil handlevær, eller så var det arrangementer som dro kundene til andre steder og ting, eller som påvirket trafikken i området.

  • Av og til er det mange like ting i butikken, ofte forskjellig priset. Da selges ofte det billigste først, og de med generelt høyere priser får lavere salg.


Derfor er det viktig med et realistisk mål, gjennomtenkte priser og en salgsperiode som er lang nok til å jevne ut tilfeldigheter. Noen får mindre salg enn ønsket, mens mange får bedre salg enn ønsket. 

(Vi anbefaler normalt minst 2 uker for kort til å jevne ut normale tilfeldigheter, og ser at en med 1 mnd vil treffe et godt gjennomsnitt av handlende

Hvor mye kan du forvente å selge?
Litt om tall og andres erfaringer

Se mer i vår guide:

Da er du påmeldt våre nyhetsbrev fremover

Velkommen til en trivelig butikk, en god deal og en bærekraftig fremtid! 

I Lupn-butikken selger vanlige folk ting de har til overs.

Det kan være både ubrukt og brukt - men aldri oppbrukt.

I tillegg kan bedrifter og foreninger selge ting i butikken og på våre arrangementer.


De selger tingene sine til helt vanlige folk - både de som søker etter noe spesielt, og de som bare leter etter den gode shoppingfølelsen.

Vi ordner alt rundt salget, så det blir en enkel handel.

Åpningstider

Man-Fre:   10-19
Lørdag:     10-18
Søndag:     Stengt

Stengt:

Juleaften, påskeaften, onsdag før skjærtorsdag, samt bevegelige og faste helligdager.

Andre avvik annonseres Facebook

Kontakt oss

Tlf: 411 36 150 (butikk)

Lupn / Eikundarsund AS
Lindøyveien 8,
4373 Egersund,
Norge

vipps logo
visa-logo-800x450_edited.png
MasteCard logo
Pensopay logo

Lupn er en virksomhet under Eikundarsund AS, 932 941 570

Bank 3132 25 52567

©2024- Eikundarsund AS

bottom of page